Zachowaj Trzeźwy Umysł

5 marca 2015
Urszula Kucała

ztu

 

Zespół Placówek Oświatowych w Lipniku bierze udział w Kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł od 2010 r. Kampania ta jest prowadzona dla SP i Gimnazjum pod patronatem MEN, Ministerstwa Sportu i Turystyki i Komendy Głównej Policji od 15 lat.

Realizacja działań w ramach  ZTU w naszej szkole jest możliwa dzięki  finansom UGW.

Przedsięwzięcia profilaktyczne prowadzone w ramach Kampanii to:

– profilaktyka antyalkoholowa

Odpowiedzialny Kierowca

– Narkotyki? To mnie nie kręci!

– Przemoc boli  

– Papierosy – nie, dziękuję. Nie śmierdzę!

– Akademia Profesjonalnego Nauczyciela.

Kampania w tym roku w ZPO będzie  trwać od kwietnia 2015 r. do listopada 2015 r.

W tym roku jest to edycja jubileuszowa ZTU pod hasłem: Gramy w jednej drużynie. Uczniowie będą mogli wziąć udział w konkursach:

  1. Konkurs ulotkowy dla SP – Zdrowe zagranie. Zadanie: odpowiedzenie na 5 pytań o siatkówce.
NAGRODY: gry planszowe, piłki do siatkówki.
  1. Konkurs internetowy dla gimnazjów – Zagrywka w punkt. Zadanie: odpowiedzenie na 5 podchwytliwych pytań o siatkówkę.
NAGRODY: kalendarze 15 sposobów na nudę, piłki siatkowe.
  1. Konkurs plastyczno-literacki dla SP – Warto pomagać. Zadanie: plastyczne lub literackie przedstawienie idei tytułowej konkursu, dlaczego warto pomagać, jak można to robić.
NAGRODY: gry planszowe, kalendarze 15 sposobów na nudęrowery, laptopy.
  1. Konkurs plastyczno-literacki dla gimnazjów – Razem lepiej. Zadanie: napisać lub narysować, dlaczego praca w zespole przynosi lepsze efekty.
NAGRODY: kalendarze 15 sposobów na nudę, rowery, laptopy.
  1. Konkurs zespołowy (jesienny) Nawzajem. Zadanie: Wybranie jednej organizacji pozarządowej (NGO) z najbliższego otoczenia oraz fotograficzne przedstawienie jej celów.
NAGRODY: 4 tablice multimedialne.
  1. Konkurs dla gimnazjów. Szukamy Młodych Mistrzów. Zadanie: opisanie życiowych osiągnięć (pasji) i wypełnienie aplikacji w internecie.
NAGRODY: 5 jednorazowych stypendiów po 1500 PLN.
  1. NOWOŚĆ! Kreatywny konkurs fotograficzny. Zadanie: złożyć tekturowego ludzika (element pakietu ZTU) i sfotografować go w niecodziennym otoczeniu.
NAGRODY: 5 wodoodpornych aparatów fotograficznych. NOWOŚĆ Nagroda specjalna! Wśród szkół biorących udział w kampanijnych konkursach zostanie rozlosowana tablica multimedialna!
Zachęcamy serdecznie uczniów do udziału w konkursach!

Do tej pory nasi uczniowie byli laureatami konkursów ulotkowych, plastycznych oraz w 2011 roku grupa świetlicowa wygrała konkurs promujący wzajemną pomoc, za co można było zakupić ksiązki za kwotę 500 zł do biblioteki.

 

Informacje ze strony internetowejhttp://www.trzezwyumysl.pl/kampania-2015/ :

REALIZACJA ZAŁOŻEŃ KAMPANII 2015 UMOŻLIWI:
  • ›PRZECIWDZIAŁANIE niepożądanym zachowaniom ryzykownym, jak sięganie po alkohol, papierosy czy inne środki psychoaktywne,
  • ›WZMACNIANIE procesu edukacyjnego i wychowawczego w szkołach,
  • ›WSPIERANIE rozwoju osobowości uczniów,
  • ›ROZWIJANIE umiejętności nawiązywania współpracy z rówieśnikami,
  • ›MOTYWOWANIE młodzieży do podejmowania działań na rzecz środowiska lokalnego i pozytywnego kierowania swoim życiem.

 

 SZKOŁA PODSTAWOWA

W szkole podstawowej dzieci chętnie angażują się w zadania umożliwiające przeżycie przygody, wykazanie się swoimi umiejętnościami, nawiązanie relacji koleżeńskich.

Każde dziecko chce być zauważone, podziwiane, chwalone. Chce osiągać sukcesy i potwierdzać swoją wartość. Jeśli nie będzie umiało realizować tych potrzeb, jeśli nie stworzy mu się okazji do radości z sukcesów, to prawdopodobnie poszuka innych środków i doznań wywołujących namiastkę zadowolenia. Zadania realizowane w toku kampanii mają na celun stworzenie atmosfery radości z nowych doświadczeń, wskazanie wartości współdziałania z innymi i nawiązywania przyjacielskich relacji.

 

GIMNAZJUM

To czas poznawania siebie oraz zauważania, że rówieśnicy mogą mieć inne poglądy czy styl życia. Gimnazjaliści uczą się, kogo naśladować, a czyje zachowania odrzucić. To właśnie w tym wieku pojawiają się zatargi między rówieśnikami oraz konflikty międzypokoleniowe. Zadaniem dorosłych – nauczycieli i rodziców – jest pomaganie uczniom zrozumieć, że konflikty są nieuniknioną częścią ludzkiej rzeczywistości i towarzyszą człowiekowi we wszystkich dziedzinach egzystencji: w życiu zawodowym, społecznym, rodzinnym, towarzyskim. Muszą pogodzić się z nieuchronnością konfliktów i znaleźć taki sposób ich rozwiązywania, który przyczyni się do efektywniejszych kontaktów społecznych, do wzajemnej współpracy i współdziałania.

KAMPANIA ZTU 2015 DLA NAUCZYCIELI I RODZICÓW

Środowisko dorosłych rozumiejących istniejące zagrożenia – rodziców, nauczycieli, wychowawców i innych towarzyszących młodzieży osób – zobowiązane jest do pomocy i przygotowania młodzieży do świadomego kierowania swoim postępowaniem i wyposażenia w umiejętności właściwego reagowania. Przede wszystkim zależy nam na: edukacji prozdrowotnej uczniów, rozwijaniu umiejętności współpracy, realizacji wspólnych celów, kształtowaniu świadomości wspólnotowej, wzmacnianiu pozytywnych więzi w grupie.

CELE – CO CHCEMY OSIĄGNĄĆ?

Chcemy UZMYSŁOWIĆ młodym ludziom, że stosowanie używek to droga na skróty – donikąd.

Chcemy WYTŁUMACZYĆ uczniom, że podstawą mądrego życia są aktywność (uprawianie sportu) i zdrowe odżywianie.

Pragniemy UŚWIADOMIĆ dzieciom i młodzieży, że człowiek nie jest samotną wyspą (żyjemy w społeczeństwie i jesteśmy

potrzebni innym, a inni są potrzebni nam).

Chcemy NAUCZYĆ dzieci i młodzież angażowania się w zadania wymagające współpracy i współdziałania. Granie w jednej

drużynie pozwala często na osiągnięcie lepszych rezultatów i daje dużo satysfakcji.

Chcemy ZACHĘCIĆ do rozwijania mocnych stron osobowości i potrzeby inwestowania w siebie, by sprzyjać zdrowiu,

rozwojowi własnemu oraz innych.

UCZYMY ZAUFANIA

Od młodości wszyscy podlegamy dwóm przeciwstawnym tendencjom. Z jednej strony ludzie upodobniają się do siebie, powielają wzorce (ubiór, sposoby wypoczynku, mieszkania czy zachowania), a z drugiej każdy z nas ma tendencje do indywidualizmu (potrzeba posiadania tego, czego inni mieć nie mogą, odróżnienia się, pragnienia bycia kimś wyjątkowym). Zachowanie własnej indywidualności i autonomii jest ważnym czynnikiem zdrowego życia, jednak nadmierne dążenie do indywidualizmu czyni człowieka wyobcowanymi osamotnionym w swoim otoczeniu.

Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z ludźmi – czy to na płaszczyźnie osobistej, czy zawodowej – wymaga dzielenia się, obdarzania innych zaufaniem.

Współczesna psychologia pokazuje, że jest to niezbędny czynnik funkcjonowania zespołów/grup i kierowania nimi. Umiejętności te można rozwijać i kształtować.

T. Bobowska