Pedagog Szkolny

7 marca 2015
Urszula Kucała
pedagog-pomaga
Kiedy zgłosić się do pedagoga

„ Gdyby na wielkim świecie zabrakło uśmiechu dziecka,

byłoby ciemno i mroczno, ciemniej i mroczniej, niż
podczas nocy bezgwiezdnej i bezksiężycowej-
mimo wszystkich słońc, gwiazd i sztucznych reflektorów.
Ten jeden mały uśmiech rozwidnia życie”
Julian Ejsmond
SZANOWNY RODZICU, ZGŁOŚ SIĘ DO PEDAGOGA SZKOLNEGO, GDY:
  • Twoje dziecko ma problemy w nauce, odnosi szkolne niepowodzenia, nie radzi sobie z problemami szkolnymi lub rodzinnymi.
  • Niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka.
  • Chcesz porozmawiać o swoim dziecku i Twoich z nim relacjach.
  • Masz pytania dotyczące funkcjonowania Twojego dziecka w szkole i jego relacji z rówieśnikami.
  • Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania Twojego dziecka, pomocy w doborze działań o charakterze wychowawczym i opiekuńczym.
  • Nie wiesz, do jakiego specjalisty zwrócić się ze swoim problemem wychowawczym.
  • Znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
  • Niepokoi Cię fakt, że Twoje dziecko może mieć kontakt z substancjami uzależniającymi.
  • Wyjeżdżasz na dłużej zagranicę i nie wiesz, jakich procedur dopełnić.
DROGI UCZNIU, ZGŁOŚ SIĘ DO PEDAGOGA SZKOLNEGO, GDY:
  • Masz problemy z nauką, odnosisz niepowodzenia szkolne.
  • Odniosłeś sukces i chcesz się nim podzielić.
  • Masz problemy szkolne lub rodzinne i nie wiesz jak sobie z nimi poradzić.
  • Czujesz, że nikt Cię nie rozumie. Czujesz się samotny.
  • Chcesz dowiedzieć się jakie zmiany u nastolatka towarzyszą okresowi dojrzewania.
  • Chcesz pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób.
  • Nie potrafisz porozumieć się z rówieśnikami.
  • Czujesz się skrzywdzony.
ZASADY, KTÓRYMI W SWOJEJ PRACY KIERUJE SIĘ PEDAGOG SZKOLNY:

Zasada dyskretności opieki, która wynika z prawa dziecka do godności osobistej – pedagog szkolny stara się być taktowny i dyskretny w udzielaniu pomocy dziecku.
Zasada odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia – pedagog szkolny stara się rozpoznać indywidualne możliwości każdego ucznia, jego warunki rodzinne, bytowe, społeczne, a wiedzę tę wykorzystuje organizując proces wychowania, opieki i wsparcia.
Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, że pedagog szkolny jest tą osobą, u której zawsze znajdą wsparcie i pomoc, żeby uczniowie widzieli w pedagogu przyjaciela, do którego mogą się zwrócić w każdej sprawie.
Zasada podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest podmiotem wszystkich działań – pedagog szkolny stara się wyrabiać u uczniów poczucie odpowiedzialności za siebie i swoich kolegów,
Zasada bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów – pedagog szkolny stara się być wyczulony na wszelkie sygnały zagrożenia uczniów, niewłaściwe postawy i zachowania uczniów zarówno w życiu szkolnym, jak i najbliższym środowisku uczniów.

pedagog

Pedagog szkolny przyjmuje rodziców i uczniów w gabinecie rewalidacji indywidualnej.

T. Bobowska