Język ojczysty – skarbnica doświadczeń

8 marca 2020
Urszula Kucała

Za nami drugi Tydzień Języka Polskiego. W tym czasie odbyło się wiele działań skoncentrowanych wokół  popularyzacji wiedzy o języku polskim. Dzięki stwarzaniu uczniom sposobności do zaangażowania emocjonalnego i zabawy działania podejmowane w ramach obchodów miesiąca Języka Ojczystego są okazją do poszerzania wiedzy, przyjaznego współzawodnictwa, wykazywania się pomysłowością.

Cele szczegółowe działań to m.in. poszerzanie wiedzy o języku polskim,  w tym m.in. poszerzanie słownictwa czynnego uczniów, rozwijanie umiejętności poszukiwania wiadomości, wykorzystywanie posiadanych umiejętności w praktyce, wzmocnienie motywacji do nauki, trening twórczości, uczenie się przez działanie, kształtowanie właściwych zachowań społecznych (współzawodnictwa z poszanowaniem zasad kulturalnej rywalizacji) itd.

A zatem w minionym tygodniu odbyło się tzw. ”dyktando biegane” w klasie III SP. Uczniowie tejże klasy również chętnie rapowali trudne teksty „łamiące języki” M. Strzałkowskiej, wspaniale się przy tym integrując we wspólnej zabawie.

Na drzwiach gabinetu rewalidacji indywidualnej pojawiła się kolorowa skrzynka opatrzona hasłem „Weź ze sobą trudne słowo i zmierz się z jego wymową”, do której  pedagog wkładała przez kilka dni trudne wiersze i powiedzenia. Dzieci chętnie sięgały po nie,  czytając rymowanki na przerwach.

Klasa II b pod kierunkiem wych. p. E. Wilkosz wykonała ilustracje trudnych, polskich słów, z których powstała ekspozycja na gazetce ściennej.

Starsi uczniowie tropili autorów cytatów i wierszy. Błyskawiczny konkurs odbył się z okazji 3 marca – Dnia Poetów i Pisarzy. Chętni uczniowie nadal tworzyli poezję z tzw. ”odzysku” oraz przygotowali piękne cytaty o języku pismem kaligraficznym, które zostały wyeksponowane na gazetce SU.

Na zajęciach rewalidacji indywidualnej uczniowie wykonali wiosenne „drzewko ortograficzne”, zdobiące korytarz szkolny nauczania zintegrowanego.

Na koniec tygodnia wytypowani przez nauczycieli uczniowie z klasy II a, II b i III SP rywalizowali w Konkursie Kaligraficznym „o Złote Pióro Dyrektora Szkoły”. Spośród  wszystkich uczestników została rozlosowana maskotka konkursu. Dyplomy i nagrody zostaną rozdane po zakończeniu Miesiąca Języka Ojczystego.

T. Bobowska – koordynator