Prezentacja rezultatów projektu edukacyjnego Pejzaże – obrazy naszych marzeń. Rola pejzażu w literaturze i sztuce.

7 lutego 2016
Urszula Kucała

Uczniowie realizujący projekt edukacyjny „Pejzaże. Obrazy naszych marzeń. Rola pejzażu w literaturze i sztuce” to Justyna, Joanna i Anna z klasy II Gim., które wybrały we wrześniu ten temat zgodnie ze swoimi zainteresowaniami.

Doraźnie wspomagali je w działaniach uczniowie: Dominika z kl. II Gim., Natalia z kl. IV b SP, Wacław z kl. I Gim., Klaudia z kl. III Gim. oraz rodzice, pomagając w transporcie w interesujące miejsca potrzebne do wykonania zdjęć oraz przygotowując charakteryzację postaci, za co uczestnicy projektu wraz z opiekunką serdecznie dziękują. Ponadto wernisaż uświetniły swym śpiewem Dominika, Oliwia i Zuzanna z kl. II pod opieką v- ce Dyrektora Janusza Paszcza, za co również składamy serdeczne podziękowania.

Uczennice w prezentacji multimedialnej oraz filmie wykonanym „na wesoło” i książeczce zawierającej zdjęcia przez nie wykonane oraz stworzone wiersze – ich ilustrację przybliżyły zgromadzonym uczestnikom wernisażu w dniu 05.02.2016 realizowany przez siebie temat.

W bibliotece szkolnej zostały wyeksponowane ich piękne prace malarskie, które z powodzeniem można nazwać „pejzażami marzeń”.

W trakcie pracy nad realizacją tematu uczennice  analizowały wybrane przez siebie dzieła malarskie i literackie, odkrywały  związki między „sztukami siostrzanymi’ – malarstwem i literaturą.

Stworzyły obrazy ilustrujące dzieła malarskie i fragmenty literatury, gdzie główną rolę odgrywa pejzaż. Same wcieliły się w rolę modeli, wybierając kostiumy i plenery do zdjęć. Jako  modelki i modele – uczennice stały się łącznikiem pomiędzy światem współczesnym, a światem stworzonym przez artystę – malarza czy pisarza.

Jakość obrazów w dużej mierze zależała  od warunków zewnętrznych / światło, opady atmosferyczne, temperatura powietrza itp./.Wykonując zdjęcia uczennice zwracały uwagę na symbolikę detalu i rolę pejzażu. Fotografie wykonywały na terenie naszej malowniczej miejscowości, ale i na zamku w Dobczycach.

Uczestniczki projektu wyszukiwały w Internecie i literaturze fragmenty dzieł lub wiersze stanowiące komentarz do stworzonych przez siebie obrazów – fotografii.

Realizując zadania projektowe stosowały nowoczesne narzędzia Technologii Informacyjno – Komunikacyjnej (komunikacja przez facebooka, użycie smartfonów do zdjęć, specjalnych programów do obróbki fotografii, tworzenia filmu itp.)

Uczennice odkrywały sposoby postrzegania pejzażu zewnętrznego /obrazy, zdjęcia/ z pejzażem wewnętrznym /opisy w literaturze, własna twórczość literacka/.

Rozwijały swoje zainteresowania sztuką, pogłębiały swoją wiedzę na temat „korespondencji ” tak pięknych sztuk jakimi są malarstwo i literatura.

W trakcie realizacji projektu podjęły się wielu zadań mających na celu przybliżenie im tematu:

– uczestniczyły w spotkaniu z pisarzem Z. Masternakiem w GBP w Wiśniowej, który opowiadał m.in. o rodzinnych pejzażach wsi kieleckiej;

– zobaczyły wystawę z niezwykłymi obrazami malowanymi na korze drzew krakowskiego artysty Edwarda Dudy, która miała miejsce w Gminnej Bibliotece Publicznej w Wiśniowej;

-zwiedziły wystawę malarstwa w Kamienicy Szołayskich w Krakowie, zwracając uwagę na symbolikę obrazów;

– pomogły w organizacji wernisażu Stanisława Kmiecika – krakowskiego malarza, członka Stowarzyszenia Artystów Malujących Ustami i Stopami oraz złożyły artyście podziękowania za przybycie do szkoły i niezwykłe spotkanie.

Tutaj składamy podziękowania Dyrektorowi A. Skibie za umożliwienie mu przyjazdu i organizację wernisażu.

Efekty swojej pracy /zdjęcia, wiersze/ zamieściły w opracowanej przez siebie książeczce.

Jej opracowanie edytorskie stanowiło dla uczennic duże wyzwanie, z którym to poradziły sobie doskonale pod kierunkiem p. Z. Hałas – informatyczki, za co jej również dziękujemy.

Dobrały szatę graficzną, zamieściły źródła publikacji, z których korzystały zgodnie z wymogami przestrzegania praw autorskich.

Grupa dobrze współpracowała ze sobą. Spędzała też pożytecznie czas poza lekcjami wykonując zdjęcia plenerowe pod opieką opiekunki projektu.

Całość podejmowanych działań miała na celu odkrywanie i rozwijanie własnych pasji artystycznych.

Efekty swojej pracy uczennice zaprezentowały nie tylko podczas wernisażu w bibliotece szkolnej, ale i zorganizowały wystawę na piętrze szkoły z tzw. kącikiem twórczym, gdzie zainteresowani uczniowie przez cały dzień mogli tworzyć na bieżąco wiersze i rysunki, zainspirowani ich pracami. Ekspozycja zdjęć i wierszy uczennic cieszyła się dużym zainteresowaniem, a uczniowie zadawali pytania, kiedy jeszcze mogą w ten sposób spędzać czas na przerwach.

Uczennice na blogu działającym w ramach realizowanego w szkole ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0 http://blogiceo.nq.pl/twojloswtwoichrekach2/

opisywały swoje działania.

Tam też znalazło się nowoczesne technologicznie nagranie pejzażu naszej pięknej miejscowości oraz szkoły  – z drona dzięki Wacławowi – uczniowi z kl. I Gim.

Praca z uczestnikami projektu była dla mnie również przygodą i przyjemnością. Dziękuję serdecznie za współpracę, życząc uczniom realizacji wielu twórczych pasji.

T. Bobowska – opiekun projektu