„Im Spiegel der Sprachen – w lustrze języków” – projekt eTwinning w ZPO Lipnik
W projekcie uczestniczą uczniowie klasy IIG, którzy pod opieką koordynatorki i nauczycielki języka niemieckiego p. Małgorzaty Janik, w ramach międzynarodowej współpracy szkół zrealizowali następujące działania:
– przygotowanie pocztówek, napisanie krótkich tekstów w języku niemieckim i wysłanie pocztą do wszystkich szkół uczestniczących w projekcie;
– udzielanie odpowiedzi na przychodzące pocztówki od grup, klas lub indywidualnych uczniów;
– nawiązanie kontaktów z rówieśnikami za pośrednictwem skrzynki pocztowej TwinMail, czatu oraz wideokonferencji;
– Festiwal Języków;
– prezentacje nt. atrakcji turystycznych, muzyki, sportu, kuchni narodowej, filmu;
– kącik z aktualnościami o projekcie;
– gra z kodami QR „Schnitzeljagd”;
– kalendarz adwentowy z zadaniami;
– konkurs „Eurovison contest”;
– konkurs „Georgisch sprechen oder singen”.
Wiele z tych zadań miało swoje odzwierciedlenia na lekcjach języka niemieckiego. Uczniowie dowiedzieli się, jak ich rówieśnicy organizują Europejski Dzień Języków, spędzają Adwent, Boże Narodzenie, Nowy Rok. Z przesyłanych filmów, nagrań audio, wypowiedzi na platformie Twinspace tworzyli quizy, poznawali codzienność rówieśników. Nagrywali podcasty w języku niemieckim, uczyli się kolęd oraz życzeń. Poznawali i dzielili się z innymi przydatnymi aplikacjami wspomagającymi komunikację, wymianę informacji i naukę języka, rozwijali umiejętności pisania, mówienia, czytania, słuchania ze zrozumieniem.
Nauczyciele uczestniczący w projekcie doskonalili się korzystając m.in. z webinaru. Organizacja spotkania online możliwa była dzięki bezpłatnej ofercie eTwinning Live Adobe Connect. W programie każdy z koordynatorów zaprezentował narzędzia przydatne w realizacji międzynarodowego projektu oraz na lekcjach języka niemieckiego, uczestnicy przetestowali funkcje eTwinning Live.
W styczniu zespoły podsumowały aktywności w projekcie, uczniowie i nauczyciele opracowali graficzne statystyki, po feriach planowana jest wideokonferencja z klasą z Ukrainy. Od września uczniowie stworzyli wiele przydatnych materiałów do lekcji, quizów, krzyżówek, zagadek, komiksów, memów, które można zastosować na różnych poziomach edukacyjnych, w innych szkołach. Polska grupa z Lipnika wygrała dwa projektowe konkursy, ogłoszone przez partnerów, otrzymując od zespołu ze Szwecji oraz Gruzji drobne upominki z podziękowaniami. Pozytywne emocje, bezpośrednie kontakty, rozwijanie umiejętności społecznych to wartość dodana projektu „Im Spiegel der Sprachen”.
Platforma projektu: https://twinspace.etwinning.net/23884/home
M. Janik